21 Kasım 2008 Cuma

Kontrol kontrol kontrol

Bu gün ilginç bir olay yaşadım ve yeni meslektaşlarım da aynı hatalara düşmemesi açısından paylaşmak istedim. Mesleğimiz daha önce Endazeyar  arkadaşımızın bahsettiği gibi haritacılık yanlışlarla yoğrulmuş bir meslektir ve o yüzden her zaman kontrol , kontrol ve kontrol yapmamız gerekmektedir.

Bugün örnek olabilecek bir olay tecrübe ettim. İstanbul/ X semtinde toplamda 170 metre karelik bir parsel için Temelüstü alım yapılacaktır, normalde kısa sürecek bu işlem için iki gün uğraştık. Şimdi kronolojik sırayla başımıza gelenleri aktarmak istiyorum. 
İlk gün parsel yakınında bulunan igdaş poligonuna ( igdaş poligonları 2002 yılında Gps yöntemiyle ölçülmüş ve bu yüzden oldukça hassas güvenilir poligonlardır ) ihya edilmiş ( röperler yardımıyla yerinin yeniden belirlenmesi ) noktaya aletimizi kurduk ve açılış yaptıktan hemen sonra ( bkz: yeni başlayanlar için arazi ) nirengi'nin birine kontrol okumamızı yaptık ( kontrol 1 ). Büroda yapılan hesapta nirengi ile  15 Cm'lik bir atma olduğu gözlemlendi. Nirengi'nin çok sağlam olamayacağı konusunda bölgede çalışan başka bir firmadan bilgi alındı ( kontrol 2 ). Daha sonra kroki ile bakıldığında binanın komşu parsele tecavüzlü olduğu fark edildi. Bunun için kadastro'dan parsel'in bir uygulama vb şey yüzünden değişiklik yapılmış olabileceği ihtimaline karşın son halinin koordinatları istendi ( kontrol 3 ). Komşu parsel'in yeşil alana çevrilmesi sırasında parselimizin 20 metrekare küçüldüğü ve değişikliğe maruz kaldığı anlaşıldı. Bu değişiklik sonucunda parselimizin yeşil alan olan kısıma tecavüzü ortadan kalkar iken diğer parsele 30 cm'lik bir tecavüzü olduğu ortaya çıktı. Bina'nın çap yapması ( parsele paralel olmaması ) yüzünden şüphelenilmesi üzerine kullanılan noktaların koordinatlarının kontrolü amacıyla mekana 1300 metre uzaktaki doğrulundan emin olunan 2 nirengiden yeniden koordinat taşındı ( kontrol 4 ). Kontrol okuması yapılan noktanın koordinatlarının doğru olduğu ve aletin kurulduğu noktanın 40 cm'e 10 cm ( x, y )atma olduğu anlaşıldı. Noktaların röperlerinde yanlış olabileceği amacıyla röperlerden nokta yeniden kontrol edildi ( Kontrol 5 ). Kontrol okuması yapılan nirenginin röperlerinde bir yanlışlık olmamakla birlikte aletin kurulduğu noktanın röperlerinin birbirlerine tam 180 derece açı yapması yüzünden x yönünde olan 40 cm'lik kaymanın fark edilmediği ve üçüncü bir noktadan yapılacak röperin kaybolması yüzünden noktanın yanlış ihya edildiği anlaşıldı. Yeniden koordinat verilen noktadan yapılan ölçümler sayesinde binanın hala parsele tam olarak oturmadığı tespit edildi ( kontrol 6 ). Parselin yerini gösteren kadastro'nun yanlış ihya edilmiş poligonu kullandığı için noktaları yanlış çaktığı ve vatandaşında binasını bu yüzden yanlış oturtuğu anlaşıldı ( parsel sınır taşlarından geri kalanlarına okuma yapıldı Kontrol 7 ). Kıraç belediyesinin elinde bulunan data ile kadastro'nun elinde bulunan dataların farklı olduğu ortaya çıktı ( Kontrol 8 ). Pazartesi günü kadastro'nun arşivine girilerek dosyalardan ( bilgisayardaki data ile aynı mı diye ) uygulama dosyaları kontrol edilecek ( Kontrol 9 ).
Bundan sonra olacaklar artık biraz da hukuki süreçe gireceği ve çok fazla hakim olduğum bir konu olmadığı için ayrıntıya girmeyeceğim. Ama bu olaydan çıkaracağımız belli şeyler var. Öncelikle her şeyin başı kontrol. Bir şeyden şüpheleniyorsak, tatmin edici cevap bulana kadar konuyu araştırmak etik açısından bir mühendis'in görevidir. Sağlam olduğu sanılan noktanın yanlış, yanlış olan noktanın doğru olabileceği ve bu yüzden başkaların sözünden ziyade kendi tecrübelerimizi dikkate almamız önemlidir. Bir konuda birden çok yanlış yapılmış olabilir. Bir noktanın ihyasını kendimiz yapmadıysak kontrol etmekte her zaman fayda vardır. Kurumlar arasında bazen kopukluk olabilir.

0 yorum: